A picture

Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

Otázky a odpovědi…

Jsou témata, na která se často ptáte. A není divu. Nabízíme vám odpovědi, fakta, veškeré informace, které jsou aktuálně k dispozici. 

Otázka č. 1: Počet obyvatel se snižuje, přesto mladým lidem nenabízíme dostatečně výhodné podmínky, aby zůstali ve Zlíně

Ano, snižuje, jde o trend, který trápí většinu měst mimo Prahu, vyklidňuje se i Zlínský kraj. Nicméně v případě Zlína jde v posledních letech o úbytek v řádu desítek lidí. A to i z těchto důvodů, která má na „triku“ radnice:

  • Zlín je bezpečné město, rozsáhlá investice do kamerového systému, vybavení městské policie
  • Ve Zlíně je dostatečné množství míst ve školách a školkách, provozujeme troje jesle a rehabilitační stacionář. Ty jsou navíc bezpečné (kamerový systém, bezpečnostní tlačítka, krizové plány)
  • Zlín je zelené město, plné krásných parků a hřišť
  • Ve Zlíně se dlouhodobě nezvyšují (či přímo snižují) různé ceny a poplatky: MHD, teplo, voda, poplatky za psy a komunál…
  • Je zde velmi dobrá obslužnost MHD
  • Zlín je už dopravně mnohem lépe dostupnější než před pár lety
  • Podpořili jsme výstavbu nových bytů soukromými developery na Jižních Svazích, Bartošovce, v areálu Svitu
  • Udržujeme poměrně rozsáhlou síť městských bytů – zlevnili jsme nájmy ve velkokapacitních městských domech

Dle pár let staré analýzy, kterou zpracovávala UTB, měl mít Zlín v roce 2015 pouze 72 tisíc lidí. V roce 2018 jich má přes 76 tisíc. Naší snahou je samozřejmě trend přetočit a počet lidí ve městě zvyšovat.

 PS: Je skvělé, že ve Zlíně začala růst porodnost. A také to, že podle agentury CzechInvest se do Zlína začali vracet lidé do 35 let.

Otázka č. 2: Dopravní terminál

Komplikovaná stavba, ve které je město Zlín jen jedním z účastníků. Nicméně realizace se blíží, je navázána na elektrifikaci a zdvoukolejnění železniční trasy. Terminál bude opravdu důstojným vstupem do krajského města. A to už během nejbližších let.

Došlo už k odstranění prodejního centra, takzvaného „Ekofarmu“ či „parníku,“ který se nacházel podél nadjezdu v ulici Gahurova vedoucí na Jižní Svahy. Nový dopravní terminál bude umístěn v prostoru stávajícího autobusového nádraží, kde budou postaveny hned tři nové objekty: výpravní budova vlakového nádraží, budova autobusového nádraží a objekt, jenž bude sloužit komerčním účelům.

Výpravní budova vlakového nádraží bude nově umístěna v linii s novou budovou UTB a nabídne i dostatečný počet parkovacích míst pro odstavení vozů a následné využití služeb vlakového nebo autobusového dopravce. Plocha autobusového nádraží se oproti stávajícímu stavu zmenší a na ní vznikne výpravní budova se zázemím pro cestující. Uvolněný prostor bude využit pro stavbu nového komerčního objektu, který bude s výpravní budovou spojen podchodem.

Otázka č. 3: Doprava ve Zlíně

Zlín je sevřený v údolí, což dopravu ve městě zhušťuje. Nicméně spousta věcí se udělala:

  • roste počet parkovacích míst
  • neustále se zkvalitňuje MHD. To je nyní velmi levné pro seniory a školáky. Máme bateriové trolejbusy
  • přidali jsme nové linky MHD
  • vozy MHD umí komunikovat se semafory
  • Informační tabule při vjezdech do města, ze kterých se řidiči dozví čas dojezdu a případné komplikace na trasách
  • Parkování lze platit kartami
  • Město má generel dopravy, ucelený materiál, na jehož základě se doprava postupně a systematicky rozvíjí
  • Křižovatka Mostní x Březnická se začne vylepšovat v příštím roce
  • Zastávka na Školní, není vinou města, že státní správa zakázala a poté povolila kácení stromů v dané lokalitě. Pokud by bylo povolení už loni, zastávka se udělá nahotovo už tehdy.

Otázka č. 4: Tržiště Pod Kaštany

Jedno z mnoha dědictví z minulosti. Jsou zde tři soukromníci, kterým zde město (naši předchůdci) prodali pozemky či objekty a s těmi se obtížně rekonstrukce vyjednává. Zpočátku zde probíhala velmi rozsáhlá jednání z památkovým úřadem, museli jsme absolvovat několik jednání na Ministerstvu kultury, abychom si předem ujasnili možnosti. Pokud by byl prostor města, rekonstrukce je dávno hotová. Jde o stejnou situaci jako u podchodu, kde majitelé obchodů neumožnili jeho celkovou rekonstrukci (i zde naši předchůdci uzavřeli pro město velmi nevýhodné nájemní smlouvy). V případě tržiště se ale věci posouvají a věříme, že v příštím volebním období k rekonstrukci dojde.

Otázka č. 5: Bývalá Družba

Objekt není v majetku města. Nicméně primátor Miroslav Adámek podpořil při jednání s majitelem rekonstrukci. V objektu vzniknou byty.

Otázka č. 6: Voda

Téma vodárenství je ve Zlíně velkým tématem už od roku 2004, kdy došlo k prodeji vody, přesněji části společnosti Vodovody a kanalizace Zlín (VaK) a pronájmu jeho infrastruktury. Tedy v době, kdy na zlínské radnici vládly strany ODS, ČSSD a KDU-ČSL. Hnutí Starostů a nezávislých (STAN) ještě ani neexistovalo, nikdo z našich členů tehdy na radnici ani ve vodárnách nepůsobil a o této věci nehlasoval.

Ale dnes už na radnici jsme a konáme. Souhrn veškerých informací naleznete na http://www.zlin.eu/tiskove-zpravy---aktuality-arch-2186.html?stitek=voda-zlin.

 

Otázka č. 7: Velké kino

K problematice Velkého kina se nedávno vyjádřil na svém facebookovém profilu náš primátor Miroslav Adámek. Výstižně, proto jeho odpověď nabízíme:

Miroslav Adámek: „Kolem uzavřeného Velkého kina se dlouho nic nedělo, tak jsem si ho vzal také pod sebe. Společně s památkáři, architekty a dalšími odborníky (třeba uznávaný pan architekt Josef Pleskot) jsme se shodli na tom, že budova bude očištěná od přístaveb a vrátí se jí tak znovu ta podoba „krabice od bot,“ jak to bylo za Baťů. Obrovským bonusem bude to, že se ve Velkém kině nebudou jen promítat filmy a nebude jen zázemím filmového festivalu, ale že v něm zřídíme Muzeum kinematografie. Vše je domluveno. Jinak ještě letos vznikne projekt, podle kterého kino opravíme, a poté už začnou samotné práce. Co se týká peněz - bude vícezdrojové financování, jako u Památníku Tomáše Bati. Nemůže celá zátěž ležet jen na městě. Na tom už také pracuji. Věřím, že teď už dění kolem Velkého kina nabraly „drajf.“